Sunday, October 16, 2011

Apakah tindakan kita?

Pada suatu hari, seorang sahabat telah datang kepadaku dan dia bertanya

"Wan, apa tindakan anti kalau seseorang tu suka berbohong dengan anti? "

Saat itu, saya terkedu. Aku memikirkan bagaimana aku hendak menjawab pertanyaan sedemikian. Soalannya sangat susah.Lagi susah daripada menjawab soalan peperiksaan setara akhir tahun. Jawapan yang perlu dijawab dengan se-hikmah mungkin kerana aku menjawab soalan orang yang terluka. Sahabat sendiri tergamak menipunya, bukan sekali tetapi berkali-kali.

Apa tindakan saya?

Pertamanya, siapa yang tak marah jikalau ada orang yang tergamak menipunya.Lagi-lagi sahabat sendiri. Guru pun jika kita menipu mereka, mereka akan marah. Begitu jugak saya. Mungkin, rasanya bukan mungkin lagi. Memang aku akan marah. Tetapi kalau sudah berkali-kali, kita sendiri sudah lali dengan perkara tersebut.Dan saya tidak akan memikirkannya lagi, biarlah dia. apa yang kita boleh buat adalah memberi nasihat.

Keduanya, saya akan layan dan mendengar sahaja kata-katanya tetapi mungkin susah sekali untuk mempercayainya. Dan sudah tidak ada lagi kepercayaan daripada diriku terhadapnya. Sebagai kawan, saya akan tetap berkata-kata dengan dia tetpi untuk mempercayainya TIDAK sama sekali.

Ketiga, saya mungkin akan berusaha mencari bukti untuk mempercayai kata-katanya. Tapi kadang-kadang bukti susah untuk dicari dan pada ketika itu tidak ada apa-apa untuk dilakukan melainkan berkawan sahaja dengan dia dan memberi kata-kata nasihat untuk dirinya. Hal ini demikian supaya di akhirat nanti kita tidak ditanya mengapa kita tak berusaha untuk menariknya?

Kita ni sebagai sahabat yang baik, berdoalah kepada Yang Maha Esa agar diberikan hidayah kepada dia sebelum ajal datang. Hidayah itu milik Allah, kita tidak ada kuasa untuk memberikan hidayah kepada sesiapa pun melainkan hanya memberi nasihat. Yang hanya boleh memberi hidayah itu ialah Allah S.W.T.

"Ya Allah, kau berikanlah hidayah kepada si dia agar dia tidak mengulangi kesilapannya ya Allah. Kau bimbinglah dia ke arah kebenaran ya Allah."

Usaha+Doa+Tawakal

No comments: