Saturday, October 22, 2011

Apa kata hati? # 6

Assalamualaikum
dan
Selamat sejahtera semua!

Apa khabar?Sihat?Sihat!Alhamdulillah!Syukur!

Apa kata hati hari ini?

Hati kata dia tidak ada perasaan untuk menulis hari ini. Otak tergendala.Kerja-kerja pengubahsuaian sedang dilakukan.Haha. Main-main sahaja. Tetapi walaupun tiada perasaan untuk menulis dan mengarang, nak dengar cerita?Kisah ini mengenai ENCIK PHOTOSYNTHESIS. Ha! Bunyi seperti menarik kan?Ya, memang menarik kisah ini. Mari kita selami kisah ini.

ENCIK PHOTOSYNTHESIS ini ialah seorang pokok hijau yang menggunakan tenaga dari matahari untuk menghasilkan glukosa. ENCIK PHOTOSYNTHESIS ini terbahagi kepada dua. [Ha! terbahagi kepada dua?!] Bukan la.Maksudnya itu dia ialah pasangan kembar. Pertama nama dia LIGHT REACTION. Kedua, DARK REACTION. Sungguh indah nama mereka berdua. Mari saya perkenalkan satu demi satu.

Pertama, LIGHT REACTION atau singkatannya [LR]. LR berlaku didalam Grana dalam Chloroplast. Chlorophyll yang terdapat didalam Grana itu menangkap cahaya matahari
[hebatkan?!] dan digunakan untuk PHOTOLYSIS of WATER. [Awesome!] LR hanya ada pada waktu pagi sahaja dan untuk sarapan dia memerlukan H2O yang banyak. LR juga akan menghasilkan H atom sebagai produk.

Kedua, DARK REACTION atau nama manjanya [DR]. DR ni, memang bercita-cita hendak menjadi Doktor sejak kecil lagi. Kerana itulah nama manjanya DR. Baiklah, DR ni berlaku dalam Stroma dalam Chloroplast.[Sudah seperti alamat rumah dah]. H atom daripada LR digunakan untuk mengurangkan kadar karbon dioksida kepada basic unit glukosa. Hasil yang dikeluarkan ialah Oksigen.

Jika kita lihat daripada kisah adik beradik ini menunjukkan kita saling bergantung antara satu sama lain. Yang paling penting ialah hidup kita mesti bergantung kepada Allah bukan kepada makhluk lain. Kita juga bergantung kepada orang lain untuk kebaikan bersama. Hal ini dapat memupuk sikap kerjasama antara satu sama lain. Tanpa kerjasama maka hancurlah dunia kerana manusia saling bertelagah dan berperang. Fikir-fikirkanlah :)

Sekian.

No comments: