Tuesday, April 30, 2013

Apa Kata Hati? #11

Assalamualaikum
dan 
Selamat Sejahtera! :D

Apa khabar semua hari ini? Sihat? Syukur Alhamdulillah. eh, ada yang tak berapa sihat? tidak mengapa. Alhamdulillah bagi sesiapa yang sihat ataupun yang kurang sihat kerana apa? Kerana hari ini kita masih diberikan peluang untuk hidup lagi di muka bumi ini. Panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat illahi kerana mengizinkan kita hidup lagi pada hari ini, ALHAMDULILLAH.


Apa Kata Hati Hari ini?

Hmmm. Baiklah, pada hari semalam saya ada terbaca suatu post di laman sosial yang sangat menarik perhatian saya untuk mengatakan dan memberikan pendapat tentangnya. Tetapi sebelum saya menulis tentang itu saya telah meminta pendapat seorang sahabat saya yang saya memang tabik salute dekat dia. hehe. ^__^

The post said like this (lebih kurang la maksudnya) : " Kat sekolah pakai tudung labuh tapi kat luar pakai tudung pendek, baik sekolah luar jek" 
*Sekolah disini bermaksud sekolah yang menitikkan tarbiyah dan ilmu agama*

You know what, bila saya baca benda ni membuatkan saya terfikir, "eh, takkan kalau budak  tudung pendek tak boleh masuk sekolah agama?" "hmm.. mungkin dia ada sebab dia yang tersendiri mungkin?" "atau mungkin sebab tiada sokongan daripada sahabat dan kluarga?

This is what my friend opinion about this thing.Tudung labuh ke tak yadayada tu menunjukkan cara hidup awak, awak betul2 ambil islam secara total atau tak.Basically, it is not about you sekolah mana. It does mencerminkan keimanan awak dan pkara yg seumpama dgnnya.Ok maybe orang boleh kata eleh over sgt point tu. But it is the matter. Pada ana persoalan atau isu yg dia bangkitkan takleh dijawab dgn jwpn betul atau salah. Kita perlu kembali kepada persoalan asas tunjang. Back to quran. Bila terungkai isu utama, then people can think by their own.

Yeah, Thats right!

For me, its good la dia sekolah di situ daripada sekolah luar. Paling-paling dia ada satu persekitaran yang bagus ketika disekolah dengan guru-guru dan sahabat-sahabatnya yang hebat, baik dan menitikkan tarbiyah. We dont know why she act like that right? Apa yang terbuku jauh disudut hati dia. Or you know why and thats why you said like that. hehe. 

But i think you should not said like that at social networking site. Yeah, maybe you think i'm bajet bagus person. But seriously NO. Dulu saya pun bertudung pendek, but the school enviroment and what i learn from teachers, friends and seniors and what they tought me had changed me to a good person i guess.But Memang mengambil satu tempoh yang panjang. 

Maybe what we can do untuk golongan ini ialah give time to them, doakan dia agar diberi hidayah, sentiasa beri nasihat, jangan kita pulak yang jauhkan diri daripada mereka ini. :)

Everyone memang ada pandangan dia yang tersendiri. Opinion yang saya berikan ini apa la sangat but at least we try. 

BUT the most importang thing,  THE SOLUTION IS BACK TO THE QURAN. Kalau kita faham al-Quran and HADIS benda macam ni mungkin tak berlaku.


Thats all from me. Setiap orang ada pendapat tersendiri. Saya tak kata pendapat saya ni bagus dan betul but Jika anda mempunyai pendapat yang bernas boleh la comment di ruang yang disediakan. (Y)

*Kalau ada salah silap harap dibetulkan :)*

Sekian
Salam Ukhuwah Dari Saya
TerimaKasih. <3 p="">


No comments: